Monday, November 14, 2011

BIADAP

Bismillah

memang, kasar bunyinya kalau kita kita sebut biadap ataupon terdengar org sebut perkataan ni..tapi itulah yg dilalui dalam seharian...

dari start atas jalan raya, smpai nak cari parking, di pejabat , atas jalan raya semula dan smpailah ke rumah...ada saja kadang2 perkara2 yg boleh dikategorikan sebagai 'biadap' sama ada orang yang buat atau kita sendiri yg buat..sedar ataupon tidak...

tapi adakalanya kita berlaku 'biadap' kerana 'kebiadapan' org lain..

setuju tak??

contoh situasi saya minggu lalu...


handphone ringing.. saya jawab ..terdengar suara pemanggil seorang lelaki yang memperkenalkan dirinya sebagai wakil sebuah syarikat bla..bla..bla.. dan menawarkan saya kad VIP untuk pelbagai faedah...of course faedahnya bisa buat hati cair kalau tak fikir panjang....

selalunya saya secuba mungkin tidak melayan panggilan dari caller yg tak dikenali kerana sekarang ini, mcm2 syarikat kol utk tawar itu ini tapi hakikatnya sekali berjanji, memang manis janjinya tp bila duit /kad kredit dah di kaut, lesap tinggal ko sorang terkontang kanting...

saya cukup berhati2 bila berurusan dengan kad kredit berdasarkan pengalaman kawan2 yg sudah terkena...

tapi kali ini saya tak sempat beri alasan kerana tersalah sangka dengan panggilan laki tu yg membahasakan saya Dr. Fazhana.. selalunya panggilan dari bank dan sebagianya menggunakan panggilan Puan Fazhana.. urusan di tempat kerja sahaja menggunakan Dr. Fazhana..sangkaan saya ofismate kol atas urusan kerja dsb..

ok, fine, dah hampir terjerat skrg...

yg mula tak sedap hati tu, boleh plak dia main2kan nama saya smbil nyanyi lagu Farhana kumpulan Jimbara tu.. eh? ko ni nak mengorat anak dara ke hape? kalau urusan kerja, cakaplah straight to the point...

takpe, SABAR...

start je dia bagitau antara faedahnya leh potongan gi umrah...itu first thing dia mention..dan siap2 gitau, saya short cut je ni, sb banyak sgt faedahnya..

wah, boleh plak hal macam ni main short cut short cut ye...

takpe, SABAR....

tiba2 leh plak mencelah, eh ni nak panggil Puan ke Cik ni? * nada mengada2* eh, ko ni bercakap nak bersembang ke hape.. tahulah suara aku ni kecik mcm doremon, tp kalau awal2 td dh bahasakan nama official saya, so belasah je lah puan kalaupun aku lom kawen ke hape..

ok, my blood rising up...

disebabkan cara dia bercakap mcm budak2 baru sunat nak try ayat budak junior, saya rasa saya perlu berkeras sikit...

then saya cakap, " ok mcm ni lah, u nak short cut explain kat saya, saya pon nak short cut to the point.. ni apa benda kad semua ni kena bayar ke apa? ada hidden fee ke apa ye?

tahu dia jawab apa...

" eh, saya baru nak cakap semua ni xpayah bayar..puan dah potong2 cakap saya..saya baru nak gitau berita gembira ni kat puan...bla..bla...."--> suara tinggi

ok, my blood now higher than u're expecting! beware!

" takde, senang citer.. u cakap td nak short cut bagi cepat, saya bagi u senang ..lagipon saya ada urusan kerja di ofis ni.." *'

" eh saya pon tgh kerja ni.. puan kerja, saya pon tgh kerja!"

boleh plak ko tengking aku ye...

ada 1% je baki kesabaran dan ayat berbudi bahasa...

" sorrylah, ( wah, boleh lagi aku yg say sorry..) saya nak masuk meeting kejap lagi..sb tu saya nak tahu.. saya rushing ni"

" hah? meeting? eh ni dah tengahari baru nak meeting? puan tak meeting pagi2 ke?"bla..bla...

TETTTT!!!!!!

MY RED BUTTON IS ON!

" eh, u ni sapa nak arah I meeting pagi2 ni? sapa u nak order sesuka hati.. kalau bekerja cara mcm ni, sampai ke tua lah u dok hadap tipon merayu memujuk org dengan offer u yg short cut short cut tu! dah, i"m not interested! tq!

call ended....

pergh! menyirap betol... tu cara berbudi bahasa dengan org ye?eloklah sgt...

pas letak tipon, saya menyesal tak sudah sb tersembur kata2 mcm tu..saya tahu bunyinya memang biadap..tapi kalau dah diasak banyak kali, dh bagi peluang cakap elok2, itulah padahnya....

itu gara saya mengaku sudah Puan, kalau cakap masih Cik td?? mahu lagi berani dia terus paksa dan biadap mcm tu...


tp itulah situasi hari ni...

saya confirm, kalau mamat tu ada blog, mesti dia akan update citer kutuk pasal saya..mulalah mengata orang ada jawatan sikit, kurang ajar dengan dia..takde budi bahasa...

status kat FB, confiirm nak update, "bengang, pangkat ada, budi bahasa zero"


dan itulah juga situasi hari ini..kita selalu menyalahkan org lain kerana biadap/kurang ajar dengan kita...

tapi pernah tak kita fikir dan menyalahkan diri sendiri, mungkinkah diorang biadap sb kebiadapan kita???

HIDUP SELALU MENYALAHKAN ORANG LAIN SAMA SEPERTI KITA BERCERITA KELEMAHAN DIRI SENDIRI KERANA SATU JARI YG MENUNDING, EMPAT JARI BALIK PADA KITA...

fikir2kan....


***kalaulah mamat tu TER jumpa blog ni dan terasa terkena batang hidung, akak minta maaf lah ye..tak niat nak kutuk kerja sesiapa..janji halal..tapi improvelah adab budi bahasa tu.. org tak kisah dek ko kerja apa, pangkat apa..tapi, org kisah sikap kita, budi bahasa kita...

dan sorry lagi satu, sb dah tertipu, sbnarnya akak tgh enak menjilat eskrem kat tesco masa ko kol..hahahhaa..sb ko kureng, terus masuk ofis kononnya..amponnnn!!!! hehehehe

PEACE!!!! akak cool , dek..ko je silap cakap tengking2... laki akak pon tak pernah naik suara, dek oii..

PEACE sekali lagi!


NOTAKUKUKAKIKU: adab budi bahasa dah makin luntur...



2 comments:

  1. hahahaha!

    kan!

    bukannye nak biadap sangat, tp kalau ayat tak kena, mmg hangin la..dah la nak offer benda2 mcmtu komfem kite yg kene byr macam2 nnt.. die ckp je menda tu free..

    kalau sy pun buat mcm hana jugak.. lek lek, u r not alone.. hehehe

    atau sy lebih kasar kot, die x abeh ckp lg sy letak phone, terus off.. penah buat mcmtu, bile sy ckp x minat banyak2 kali tp die buat2 tak dgr.. hambik kau..

    teruk kan.. huhu.. nasibla, asalkan x kena byr hidden cost tu

    ReplyDelete
  2. hehehe.. betollah efa.. mcm2 depa buat nak cari duit kan?

    ReplyDelete

terima kasih sudi mengomen(^_^)