Thursday, October 7, 2010

This is my way..

Bismillah

Korang pernah tak dengar atau nyanyi lagu ni masa sekolah tadika atau rendah dulu?

This is the way I brush my teeth, I brush my teeth, I brush my teeth

This is the way I brush my teeth, early in the morning..

This is the way I comb my hair, I comb my hair, I comb my hair

This is the way I comb my hair, early in the morning.

Ewah, nyanyi smbil berlakon nmpak? Siap wat gaya sikat rambut rapat ke belakang? Nge ngeh..

Ok, hari tu ada adik junior saya Tanya. Mcm mana saya nmpak rilex dengan bebanan projek master dan diploma saya? Saya tahu, dia sedang runsing dengan study dia juga..

Saya gitau, saya mcm orang lain jugak. Rasa stress, down dan kadang2 mcm hilang semangat.. lagi2 bila ada halangan dalam urusan study mahupun apa jua keadaan.

Cuma mungkin saya bukan jenis yg moody tak tentu hala, smpai orang lain turut rasa ke'negatif'an saya masa tu..oh harapnya tidak..

Cuma 1 je saya suka share sebelum2 ni dengan kawan2 atau kawan2 yang sudi bertanya..

♪ ♪THIS IS THE WAY I HANDLE MY TASKS, I HANDLE MY TASKS, I HANDLE MY TASKS..la la la♪♪

Eh menyanyi plak.. sudeh!

Ok selama ni saya amalkan self reward method.. atau kata lain, kaedah ganjaran diri sendiri..

Ingat isi minyak kat Esso Mo-bil je ke dapat mata ganjaran? Ekekke

Self reward method ni adalah kaedah di mana kita 'pujuk/ugut' diri sendiri untuk melakukan sesuatu smpai Berjaya , kemudian kita hadiahkan pada diri sendiri apa yang kita suka..

Contohnya, saya sangatlah gila kentang pada koleksi baju2 tak kisahlah dress ke, t-shirt ke, .. so saya akan 'bet' pada diri sendiri, kalau sebelum hujung minggu ni saya dapat settlekan assignment saya, hari minggu nnti saya boleh beli sehelai baju yg saya suka.. kalau saya bertangguh dengan assignment saya, sehari saya lewat, bersamaan seminggu saya perlu tunggu utk boleh dapatkan baju yang saya nak..

Kita orang pompuan ni selalunya memang tak sabar nak beli baju yg kita dah berkenan sesangat,kan? Eleh, jangan tipu la..hehehe.. so dari pada orang lain sambar baju tu, baik saya cepat2 wat assignment then sambar baju fevered hati saya tu ..ha, kan bagus mcm tu , kan?

Kaedah ini melatih diri kita jujur dan amanah sekaligus.. kalau kita tipu, tipu diri sendiri, rugi je ,kan?

Smpai ke hari ini saya amalkan kaedah ini pada diri saya.. sumpah, saya bukan jenis kaki study giler kentang dan biasanya level motivasi dalam diri saya adalah selalu terumbang –ambing..sekejap ok, sekejap tidak.. .. kalau saya tak buat mcm ni, hanyutlah saya selamanya..

Lagipun , memang fitrah kita hidup ni suka pada ganjaran ,kan? Allah sendiri menjanjikan kita pahala dan kebhagiaan lain sekiranya kita buat apa yang disuruh.

So sekarang ni, saya sedang 'bet' pada diri sendiri.

Yg terdekat, saya kena habiskan data collection selewat2nya end of Nov , baru saya boleh bercuti ke Langkawi dengan hubby.. kebetulan en. Somi akan mengadakan show silat di sana bulan disember nnti.. oh, tolong jgn tinggalkan saya sendiri bercuti dengan ayam2 di sini..hwaa!!! oleh itu, saya bekerja keras sekarang utk data collection..(muka yakin)

Dan keduanya, saya sudahpun de-activate akaun facebook saya.. sbelum ni rasa mcm byk masa terabai sebab facebook,(tp bukan saya layan game FB, jgn invite saya).. saya hanya boleh activatekan semula akaun facebook saya hanya setelah saya siap hntar first full draft thesis master saya.. mungkin march/april tahun depan.. oh sumpah, rindukan kawan2 di sana tp apakan daya, saya perlu 'cabar' diri saya sendiri..huhu

So, ♪ ♪THIS IS THE WAY I HANDLE MY TASKS, I HANDLE MY TASKS, I HANDLE MY TASKS..la la la♪♪

Lain orang, lain caranya,kan?

But this is my way(+_+)


 

NOTAKUKUKAKIKU: bertabahlah wahai hati…rakan blog lah peneman saya kini..


 

7 comments:

  1. kak, the same thing goes to me...tapi x deactivate pun fb...wahida mmg x addicted sgt ngn fb..blog lg prevails lah..skrg ni tgah busy ngn thesis jugak..good luck!!

    ReplyDelete
  2. patutla lama tak nmpk sis kt Fb..dah deactivate ye...

    sy pun byk lalai ngan FB nii..tp, nk wat camne...takde bnda yg kena fokus..sbb tu, dok ngadap je FB n blog...

    lepas ni, bile sy sambg study, kena ikut kaedah sis nii...kasi ganjaran utk diri sendiri...brlah bersmgt kannn....


    caiyok..caiyok, sis...

    ReplyDelete
  3. wow..satu idea yg bagus tu..bg hadiah kt diri sendiri bila berjaya menyelesaikan dalam tempoh yg ditetapkan..huhuh, selalu bg kt org je..aku pon nk jugak!

    ReplyDelete
  4. Salam bertandang lagi..
    moga sihat selalu orang
    di sini..di berkati Allah
    jua hendaknya..

    ReplyDelete
  5. Teringat kisah cita2.
    hehehe....
    Btw, the way u write this entry is so sweet la sis...

    p/s: moga2 semangat akak terpercik skit kat penghuni bilik 515 ni.
    (^_~)

    ReplyDelete
  6. owh kak hana patutla ari2 pagi2 xmsk kelas esoknyer leh lg sambung shoping tudung upe2nye habuan utk diri sdr wakakakaa....caya la sama luu huhu..nk bet ngan diri sdr n kak hana sekali lau exam kita sume dpt pointer 3.5 ke atas...nk mtk kak hana belanja mkn..hahahahahahhaha ok x?

    ReplyDelete

terima kasih sudi mengomen(^_^)