Monday, October 25, 2010

Haaaaa Chemmm!!!-Part 1

Bismillah

Kengkawan, sila pilih jawapan setiap kali korang:

Haaaa Chemmm!!

  1. Sebut Excuse Me!
  2. Sebut Alhamdulillah
  3. Diam2 sudah..

    credit
     

Zaman sekarang ni, banyak yang saya tgok, rata2 sebut excuse me.. pada kiraan saya, itu sebagai tanda hormat pada orang sekeliling selepas melepaskan beribu2 butir air yg mengandungi zat asing termasuk kuman yang sama2 berterbangan di udara…

So, lepas ni sesapa yg bersin betul2 depan muka korang tanpa tutup mulut, leh lempang dia sb telah melepaskan kuman secara langsung kat muka korang..ngeh ngeh..

Tapi COP!! Kita orang Islam tak payah lah kot ikut sgt cara 'trend' omputih tu..maksud I, by saying "excuse me"..sebabnya Rasul kita dah ajar dalam Hadis riwayat Bukhari " Apabila salah seorang di antara kamu bersin, maka ucapkanlah Alhamdulillah, dan hendaklah org yg mendengarnya menjawab dengan Yarhamkallah, dan bila di jawab demikian, maka balaslah dengan ucapan Yahdikumullah wa Yushlihubaalakum"..


 

Tgok, cantiknya Islam ..benda yg kecil seperti bersin ni pun, kita diajar adab yang membawa pada saling mendoakan sesame kita.. ada orang kata, eh kalau org bukan Islam yang dekat kita masa tu, mana dia leh doakan balas2 macam ni.. alahai, dah namanya pon diorang bukan Islam, for sure lah dia takkan berbalas doa mcm ni..tp percayalah, org bukan Islam akan hormat pada kita bila kita menyebut2 memuji Allah sungguhpun depa tak faham..


 

Contohnya , kawan saya berbangsa Cina selalu kagum bila dgr kami orang Islam memberi salam bila berjumpa.. diorang mana ada.. so mcm secara tak langsung, depa rasa Islam ni memang penuh dengan adab sopannya..


 

Sebenarnya ada banyak nak citer hal bersin dan kaitannya dengan kesyukuran..


 

Nnti saya sambung dlm Part 2..


 

So lepas ni, kita amalkan apa yang nabi ajar sama2 ok? Dapat juga pahala percuma (^_^)..

Eh ni ada satu rahsia saya sewaktu nak mencari jodoh dulu tau..ekeke.. maklumlah, zaman muda, ada la yang nak test market ngan saya dulu..ecewah.. nak tau mcm mana saya wat saringan awal ? hahah..dah rupa mcm nak cari pelajar AF gamaknya.. salah satu ujiannya, saya wat test kecik ni la.. saya bersin, dan ucap Alhamdulillah.. siapa yang tau menjawab Yarhamkallah, saya balas Yahdikumullah.. mcm tu gak sebaliknya..kalau dia bersin, dia ckp Alhamdulillah, saya balas semula, tp pastu dia tak tau nak jawab apa, trus saya reject awal2..hahaha.. cerewet oii saya ni..yelah, laki sorang je uoll seumur hidup..ekekeke…

Tp yang penting, biar kita yang memulakan amalan utk diri kita sendiri..barulah jadi ikutan orang keliling kita, kan?


 

NOTAKUKUKAKIKU: hidup bersyariat –kata buku Ustaz Ismail Kamus

8 comments:

  1. wahhh so cantik blog skrg hahahah....bgs gak nasiht ni..at least lau d bakal2 imam muda bersin then sy jawb cm2 cnfrm sy lah bakal wife diorg setuju x hahaha..jgn mara

    ReplyDelete
  2. salam,

    elok ajar anak2 sejak kecik. sebutan diorg tak betul pun takpe, janji diajar. jgn dh beso jd jakun..payah kalau pengaruh barat lebih kuat dr pengaruh islamik :(

    ReplyDelete
  3. waaa...rasa nyammneyr datang blog hana skang nie...header tue yang paling best!! sekali...like it very much!...

    komen lari tajuk takper kan?....ekeke

    ReplyDelete
  4. an: thanx..saja tukar mood, boring ngan cat kaler purple yg dulu tu..heehe..ok, pasni leh try testing..ekeke

    kak lynn: hmm betol tu kak..kadang sedih jugak..masa kecik mak ayah kita dh ajar mcm tu..tp bila besar, terikut2 budaya org barat

    shiela: trima kasih shiela.. sila dtg selalu ye..hehehe.. oh takpe, komen laritajuk dibenarkan..hihi

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah
    cheqna memang sebut alhamdulillah..

    ReplyDelete
  6. sebut alhamdulillah dulu baru xcuse me hehehe

    ReplyDelete
  7. eiiii..dah lain blog nie..comei...
    hana ni bgus la...zns nak ikut idea hana lah...buleh kan tok guru :)

    ReplyDelete
  8. hehe.. mcm tu ye cari calon. bagus la kak hana ;)

    saya pon amalkan nie, kak..
    ucap alhamdulillah.. tapi jarang nk jumpe org yg jawab yarhamkallah. sebab sy nak jawab balik yahdikumullah.. huhu..

    ReplyDelete

terima kasih sudi mengomen(^_^)