Tuesday, September 13, 2011

pelaburan emas

Bismillah

semalam ada yg bertanya mengenai pelaburan emas dalam membantu kita menyelesaikan hutang dengan lebih cepat...

pertama sekali, saya ingin tegaskan ini adalah pelaburan jangka masa panjang..lagi panjang masa, lagi untung kita...

caranya agak simple saja..yg penting kita disiplin dalam menguruskan harta emas dan jangan kona tang lain bila nmpak duit selepuk..hehehehe

tgok gmbar ni...

ok, ini saya bagi contoh saja..berdasarkan pengalaman saya sendiri..mengikut kemampuan saya yg tak seberapa..mungkin uoll lebih mampu dari saya...

imagine, tahun 2007, harga emas 999 lebih kurang RM90/g.. jadi jika kita beli jongkong emas berat 100g, maka harga RM900 sahaja...

pada tahun 2011 ini, harga emas 999 melonjak naik sehingga RM170/g.. jadi jika kita ada satu ketul jongkong emas td maka nilainya adalah RM17,000.

kalau lagi lama kita tunggu, harga emas lagi naik, betambahlah nilai jongkong emas kita...

dalam kes saya, memandangkan saya bajet nak settlekan keta dalam awal 2011, maka saya telah menjual semula jongkong emas tersebut pada tahun ini dan saya memerlukan lebih kurang 3-4 jongkong emas sewaktu 2007..

so prinsip ni sebenarnya sama utk berapa sekalipon harga kereta tapi mungkin memerlukan masa lebih panjang atau pembelian yg banyak ...

mcm mana nak beli jongkong emas ni???

boleh melalui saya kerana saya adalah Priority Dealer yg sah di bawah PUBLIC GOLD INTERNATIONAL atau boleh surf sendiri ke www.publicgold.com.my atau www.publicdinar.com.my

SELAMAT MENJADI SAUDAGAR EMAS..keh keh

NOTAKUKUKAKIKU: mantan PM kita Tun Mahathir sgt galakkan orang melayu islam kita buat pelaburan ni sb nilai wang ringgit mungkin susut, tp nilai emas tidak..makin naik adalah...kesian anak cucu kita time nak kawen nnti..keh keh

7 comments:

  1. Wah, boleh beli dari Faza ye. Mcmana caranya? Kena jumpa isi borang?

    ReplyDelete
  2. Hmmm..saya pun baru nak berjinak jinak beli jongkong emas ni....macam mana nak contact awak ya?

    ReplyDelete
  3. kak..soalan sy sama jer mcm soalan2 kat atas tu...email sy kak niera_hashim@yahoo.com

    ReplyDelete
  4. ayu: hmm boleh ayu..takde nak isi borang..cuma ayu tgok carta harga emas 999 di web publicgold tu, then kalau rasa ok dengan harga tu, call faza straightly then faza akan lock tempahan ayu dengan harga yg ayu tgok tu.. harga emas boleh berubah2 setiap 10-15 minit mengikut pasaran dunia..so bab ni clear la, faza takde caj apa. apa yg ayu tgok dlm web, itulah nilai yg perlu dibayar...bila jongkong tu faza dh ambik dari stokist, baru kita jumpa.. takkan nak pos, ye dak? heheheh

    ummu: sama2.. sharing is carring:P kalau nak mula dengan nilai lebih rendah contohnya dinar 916 pon ok.. beratnya cuma 4.25 g...

    daddy ziyyad: tahniah dah mulakan sesuatu yg boleh menginjakkan cara kewangan kita.. leh contact saya di drhana@ymail.com

    niera: email akak drhana@ymail.com..boleh tanya apa yang niera nak tahu,ye?:)

    ReplyDelete
  5. Oh mcmtu.. Ok la, xsusah sgt, paham2.. Apa2 nanti Ayu cntact Faza tru e-mail. : )

    ReplyDelete
  6. wahh mcm menarik....an br je join unit trust...so leh kak ana yg comee lote ni xplain beza unit trust n pelaburn emas nih...lau ok mcm nk try yela d rumors ckp next year ekonomi down so nk la something yg bg benefit 4 my future ye x hihihi

    ReplyDelete

terima kasih sudi mengomen(^_^)