Tuesday, November 20, 2012

Cabaran buat saya

Bismillah

Ikutkan , dalam family saya, saya ni anak perempuan yg bongsu.. So bila disahkan pregnant hari tu, kemain semua orang happy ..tambah plak saya pregnant agak lewat..dah masuk 4 tahun usia perkahwinan..

Tapi cabaran pregnant Dan melahirkan Kali ni memang banyak cabarannya buat saya..

First sekali, saya duduk umah sorang2 sepanjang pregnant memandang kan suami masih tak de rezeki lagi dpt posting ke Perak ni.. Dia di Penang.. Hujung minggu baru balik.. Mulalah mulut orang nak mengata.. Ingat kami suka2 ke nak dok jauh2 mcm ni.. Tp saya redha Dan dah siap sedia minda ni.. Tuhan mudahkan saya takde pening, morning sickness yg teruk.. Siap saya leh drive sendiri ke kl, naik turun Kapal terbang, semuanya Allah permudahkan...


Keduanya, dalam sejarah keluarga, first time saya ni nak di operate utk bersalin.. Jadi everyone mcm gelabah , Ada yang mcm pandang sinis..eh eh mcm lah hina kalau bersalin dgn czer.. Memandangkan saya jurusan perubatan, saya get used dengan procedure on theatre , anesthesia dsb.. Lagipon buat apa merisikokan diri sendiri Dan baby sb saya dah tahu masalah placenta previa saya haritu.. Tension juga sedara Mara termasuk keluarga sendiri pon mcm tak beeper setuju nak operate.. Tension betol.. Mujur suami faham.. Mana tak fahamnya, isterinya dah bagi lecture anatomi Dan fisiologi serta surgical procedure kat dia..hahahahaha..


Ketiganya, Dari zaman arwah opah smpai mak saya, sampai lah dua orang Kakak saya termasuk kakak2 ipar, semuanya lebih suka dengan susu formula.. Bila saya kata saya nak fully breastfeed Uwais ni, semua mcm pandang remeh.. Tension saya.. Lagi2 bila tgok saya invest banyak duit beli pump manual avent Dan single electric autumz..dengan botol2 yg comel tu, dengan aksesori lain.. Diorang rasa mcm membazir..padahal benda2 ni pada saya long term penggunaannya..Ada rezeki anak2 masa dtg plak,mana tahu..hehehe.. Pastu bila tgok saya bangun awal pagi nak wat power pumping, lagi lah nmpak leceh..tu tak masuk lagi siap nak label kan, nak susun dalm fridge dsb... Tp saya kuat kan semangat .. Alhamdulillah, Ada rezeki lagi utk Uwais dah masuk 2 bulan ni.. Suami sorang je yg betul2 support sb dia pegang pada ayat Quran yg menggalakan anak2 disusukan smpai 2 tahun..Dan isterinya ni pon dah bagi lecture fisiologi macam mana penghasilan susu..tak leh emosi2 Dan stress..hahaha..nasiblah Wahai sang suami, dapat isteri doktor, sokmo kena kuliah..kihkih


Saya berdoa sgt saya terus bersemangat Dan tak cepat putus Asa...moga2 Allah berikan saya kekuatan.. Amin

7 comments:

  1. aku pun first dalam kelorga yang kena czer..tapi pantang masa tu aku pantang ngan MIL..kejap je pantang dgn mak..biasa la mulut orang..

    pasal breastfeed tu kan..ko tabah je..yg penting husband ko support dan ko kena make sure dia continuously support..nanti bila anak ko makin besar..diorang akan nampak beza dan akan faham.. dan jangan putus asa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah kan, perception pada operate2 ni mcm belum diterima sepenuhnya lagi..huhu..

      insyaAllah, semangat aku masih at maximum..hehehe..tmbah2 bermotivasi sb dah smbar pump idaman..keh keh..

      Delete
  2. btul tu fza..kite pun xphm nape org nak pndg 'hine' ng czer tu.. for me, ikut rzki msg2 la kan.. sumtime ble de complication, nape nak take the risk wic might endangered the mom n the baby kan.. as long as dua2 sihat, juz go 4 it la kan :)

    psl bfeed tu kite cm kompius gak when i spent too many effort n money sediakan brg utk bfeeding, org kt mbazir.. kite mmg tekad nak bfeed baby (klu de rzki dia) n i do a lot of research psl breastfeeding, tp de gak cm org kt bnde tu bnde yg meremehkan, n not even bg support pun..huhu..

    wutever it is, slagi fza de susu, jgn gv up ok..i support bfeeding mommy :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah la wani.. mula2 tu tension jugak, tp fikir2 eh bukan diorang yang nak beranak..wakakaka.. kita doakan wani dipermudahkan nnti..dah tahu gender tak? awwww..cumelnya teringat masa masih pegnen, org dok berteka-teki jantina anak kita ..hehehe

      hmm betul, tak semua org open bab nak menyediakan alat2 nak breatfeed ni..ada org cakap, eh zaman mak2 kita dulu elok je nyusukan anak, tak payah pon ribu riban nak spend..tapi diorang lupa, mak kita dulu mungkin ada yg full housewife..so leh direct feeding.. kita yg bekerja, mana lah leh df sokmo..huhu


      insyaAllah, kita bersemangat waja ni dengan xtvt baru di bilik ofis..hehehe.. nnti wani pon insyaAllah ada rezeki nak bf baby..weee!! seronok tau dgt baby burrpppp lepas minum susu kita..rasa puas sgt :P

      eh eh tetiba teringat kat wani suka burrppp kuat2 kat kmpp dulu..hahahha..jgn marah wani.. luv ya!

      Delete
    2. hahahaha.. kite still suke burpp kuat2 smpi skrg, rs puas sgt pas mkn knyg2..hahahaha!

      tq.. tq.. klu bole mmg sume org nak deliver normal kan.. tp klu xde rzki redha je =)

      Delete
  3. woops..lp plak nk ckp, skali pndg uwais ni cm gegel, muke comel gitu..agaknye sbb mate dia yg bsinar2 tu, hehe. mak kite ckp klu boy muke comel cm gul, bagus sbb dia bole dia harap..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..haah, dari sejak dia kuar dari perot ni org guest dia gegel..dah la masa kuar2 rambut dia dah bawah telinga..oh yeke? amin..mudah2an.. doa2nya begitulah..

      Delete

terima kasih sudi mengomen(^_^)