Monday, January 24, 2011

Mengapa kita mudah jd pelupa??

Bismillah

Kalau zaman sekolah dulu, lagi2 kalau masa tu kita ada nak ambek periksa besar mcm UPSR ke, PMR ke, SPM mesti kita sgtlah concern mengenai daya ingatan.. kalau boleh, setiap apa yang kita baca biarlah trus melekat dalam kepala tu..

Masa tulah, kita pantang makan kepala ikan, nmpak sekor semut dalam jug trus buang air se jug tu..tu tak masuk lagi yang beli kismis doa, air zam zam siap baca2 , baca doa penerang hati, baca Al-Quran setiap hari.. eh siap ada jgak yang mak ayah pi minta air 'doa2' kat ustaz…

Nak kata punyalah kita jaga hal daya ingatan ni..

Tak salah amal semua tu, sb itu memang ada disebut dalam agama kita..

Tp bila mula je kerja, ramai antara kita ( termasuk saya lah kadang2 ni..heheh) yang tak berapa nak concern pasal hal daya ingatan ni.. dah kurang amal kismis doa, kurang baca doa penerang hati, kurang baca Quran..

dlm rancangan Tanyalah Ustaz, ada ditanya kenapa kita semakin mudah jd pelupa walaupun umur tidak begitu tua..

jawabnya mudah.. kerana kita banyak dosa..

bila banyak dosa, kurang pula amalan ibadat, hati bertmbah gelap, fikiran semakin malap..

tp betul juga kan.. kita ni hari2 buat dosa dlm tak sedar.. yg mengumpat lah, yg mengeji lah, tu tak masuk lagi yg sakitkan hati org sekeliling dlm tak sedar, yg tag gmbar duit/check kat FB nak tunjuk kat kawan2, yg rasa riak post entri setiap barang mahal yg dibeli kat blog, yg leka main game..ish banyak sgt lah..Nauzubillah..

tu tak masuk lagi yg bercerita hal rumah tangga dalam FB/blog termsuk hal dalam kelambu..maruah keluarga tu..Astaghfirullah

saya mungkin concern balik benda ni sb saya terjebak dalam dunia pendidikan..saya rasa mcm oh menyesalnya tak ingat fakta / apa saja bila student Tanya ad hoc pada saya dlm kelas.. rasa mcm tak dpt nak contribute a lot pada student..dan kadang2 saya sgt pelupa kat mana saya letak sesuatu barang..haishh...

Aritu ada dgr ceramah kat TV pasal hal menguatkan daya ingatan ni..

Tp bagi saya, mungkin itu lebih pada hal2 mind training dari segi pendidikan formal dan sains..

Contohnya, buat Sudoku, buat soalan IQ test, buat re-writing what u've read..

Pada saya tak salah wat tu..malah ia memang fun.. termasuklah saya ni..sgt addicted dengan Sudoku.. punyalah try buat dari level easy, intermediate smpai lah impossible tuh..gigih kemain..

Tp saya rasa mcm masih xlengkap dan tak bnyak sgt membantu dari segi daya ingatan..

Akhirnya saya kembali pada fitrah dan saranan agama..

Dan akhirnya saya rasa , mudah saja..

Baca ayat Al-Quran ..

Fikiran tinggi, daya ingatan kuat dan jiwa tenang..

Simple je kan?

Toksah pening kepala nak fikir gi seminar mak nenek segala, tak salah pon sekali sekala pi seminar cara mind set dan thinking method tu…tp sbgai muslim, balik pada fitrah , balik kepada Pencipta, itu penyelesaian paling mudah dan mujarab..

InsyaALlah

NOTAKUKUKAKIKU: semoga tak mudah lupa

5 comments:

  1. bagus la nasihat kak hana..terasa diri ni begitu kerdil..
    al-quran juga dapat menenangkan jiwa..oleh itu sama2 la kita membaca al-quran selalu..

    ReplyDelete
  2. bagus kak hana. kita pun rasanya setiap hari buat dosa. thanks kak hana mengingati begini yang kita suka. bukan main serbu je. thanks u! XOXOs

    ReplyDelete
  3. iye saya pun slalu rasa yg ramai kawan2 sy menujuk dlm fb...hehhe ya allah jauhkan la aku dr sifat tersebut

    ReplyDelete
  4. ya...semoga tak mudah lupa...rasa tersedar bentar... =))

    ReplyDelete
  5. thanks sis hana...

    br tersedar...kadang2, bile kite susah, br kite nk igt Pencipta kite...

    time kasih byk2...nk kena wat azm br laa

    ReplyDelete

terima kasih sudi mengomen(^_^)