Friday, October 21, 2011

mudah je...

Bismillah


tetiba aritu boleh borak panjang plak dengan kawan lama di phone
lama tak update pas masing2 kawen

punya lupa tgh borak dalam tipon
sedar2 dekat 3 jam borak
macam zaman bercinta plak.. ehhh?? terbagitau plak..kui kui...tipu je..


satu topik pasal dia tension ngan officemate nya yg baru
suka benor bercerita pasal dirinya sendiri
pendek kata mcm cakap besar lah...
pastu citer harta benda dia
barang apa dia pakai
serba serbilah


pastu dia tanya saya
"ko pon mesti bengang kan kalau ada kawan mcm ni?"


saya cakap
dalam hidup ni, kita takleh expect orang sama jadi mcm kita
kalau kita tak suka, tinggalkan, jangan contohi
kalau suka dan benda tu baik, jadikan tauladan buat kita


contohnya ada satu prof ni, suka benor menyebut2 zaman study nya di luar negara
buat paper sana sini
siap dijemput utk present kat seminat antarabangsa


sekali dua dengar memang rasa , eh asyik citer benda yg sma je
tapi bila fikir betol2, eh hebatnya dia mcm tu
macam mana aku leh jadi sehebat dia


ok mcm tu , kita leh lah dgr...

tp kalau citer benda2 remeh hal barang2 ke, aktiviti biasa2 ke, harta benda ke
tak payah ambik pusing lah...


pada saya , cukup mudah
kalau org tu bergegar2 crita betapa dia gunakan barang2 kecantikan mahal sedangkan kita yang cap ayam aje, pujuklah hati dengan katakan,'saya takpe, saya dah cantik ,takperlukan barang mahal utk cantik.."

kalau dia bergegar2 crita betapa baju2 dia yg mahal, pujuklah hati " saya takpe, pakai baju murah pon, saya tak rugi apa"

dan begitulah seterusnya...tapi cakap dlm hati jelah,.. jgn cakap depan2, kang bergaduh tak pasal...

dan biasanya kalau saya berdepan dgn org2 mcm ni, saya lebih suka berdiam..dgr sahaja...lama2 dia akan berhenti sendiri..percayalah...

hidup ni kalau nak fikir setiap perangai manusia, boleh giler jadinya..

so, kalau ada org yg bercerita hal dirinya dan boleh buat inspirasi pada kita , why not listen it! tapi if just for snobbish, sorry, u're rubbish!

wah! garang tetiba!

PEACE!!!!

No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi mengomen(^_^)