Monday, December 19, 2011

Budu

Bismillah

First time yg saya tahu saya sukakan budu adalah waktu praktikal zaman degree kat setiu, Tganu... Pergh! Pergh! Menangislah org kelate ganu tgok saya makan budu..mcm hirup kuah maggie zaman stay up malam..ececeh, jgn tipu suka makan meggie smpai licin zaman asrama ye;p

Suka, suka jugak.. Tapi bila dah mula ketagih, baru nak gugel apa kebaikan keburukan makan budu nih.. Kena tau jugak, kot kot memudaratkan plak...

Sekali jumpa lah satu article kata researcher jepun, us,jerman semua dah wat kajian pasal budu..

Baru tahu budu memiliki glutathione sebagai bahan antioksidan, mengeluarkan sisa toxic dan meningkatkan daya tahan tubuh (immune) yang dapat memerangi pelbagai penyakit merbahaya dan menghalang kanser.
Baca sini


Budu didapati berpotensi untuk melawan radikal bebas dan dipercayai mampu menghalang proses penuaan dan mencegah terjadinya penyakit degeneratif seperti aterosklerosis, koroner jantung, penyakit kencing manis, kanser dan selainnya pada peringkat lebih awal

Baca sini

mengandungi zat antibakteria penyebab cirit (diarrhoea), penurunan kolestrol darah, pencegah penyakit jantung dan hipertensi.
Budu memiliki zat gizi yang lebih mudah dicerna, diserap dan dimanfaatkan oleh tubuh berbanding jenis protein yang lain.

Baca sini


Yg best tu, leh jadi bijak tau awak2;p

kerana ia merangsangkan sel-sel otak dan akan memperkukuhkan ikatan di antara neuron-neuron serta menguatkan neuron-neuron yang lemah..

Baca sini


CUMANYA

Budu mempunyai bau yang agak kuat dan kurang digemari ramai. Selain itu ia mempunyai kandungan asid urik yang agak tinggi dan tidak sesuai bagi mereka yang menderita sakit gaut, kencing manis, darah tinggi, jerawat batu, barah payudara dan keguguran rambut kronik.

Credit


So kena hati2 lah xleh lebey2 sgt ye dak..apa apa pon agama ajar kita sederhana,kan?

Ni apa kes citer pasal budu ni?



Ala, org tgh happy dapat stok budu la katakan..wakakaka
Yang lagi happy, sb FREE! Hehehe

Nyum nyum!

6 comments:

  1. saya boleh makan atau tak makan budu. universal. heheheh

    ReplyDelete
  2. teringat kat ayahanda yg haramkan meegi hehehe...x penah rase lg budu ni =)

    ReplyDelete
  3. serius ko tak pernah try budu mas? hish..rugi suku hayat dah..hahaha..

    patut org kelantan ramai yg pandai2 kan..kuat makan budu rupanya.. hahaha...

    jap jap..last..statement tak boleh blah dari aku..aku suka budu gak.. patut aku fandai..kot... hahahahhaa..

    ReplyDelete
  4. Zara; owh bagus2..;)

    Mas, zai: haah, rugi tak rasa tau mas..sekali Cuba mesti nak lagi lah..hahaha

    Zai,eh sama ngan aku lah mcm tu..hahaha..ayat tak bleh blah Dari aku gak..wakakaka

    ReplyDelete
  5. kalah org kelamtam ori nih.. hehehe

    ReplyDelete

terima kasih sudi mengomen(^_^)