Sunday, May 22, 2011

berdosakah saya kalau saya tiada akaun FB?

Bismillah

Ini adalah situasi saya..tiada kena mengena dengan pandangan orang lain.

Saya deactivated akaun FB personal saya..sudah hampir setahun..

Dan rasanya saya belum berniat untuk membukanya semula.

Tapi jangan salah faham dengan tindakan saya. Ini hak masing-masing,kan?

Jangan pandang saya anti-sosial ..dengan FB sahajakah saya boleh bersosial?

Jangan pandang saya memutuskan silaturahim. Dengan FB sahajakah saya boleh bersilaturahim? tp rasanya ada jugak yang putus silaturahim sb update2 kosong di FB kan?

Saya respect hak masing-masing untuk ada atau tidak akaun FB.. lagipun bukan sampai jatuh hokum wajib,kan? Sedangkan solat yang wajib pon orang tinggal, inikan FB yang ciptaan manusia biasa.

Tolong respect pandangan dan hak masing-masing.

Saya tiada akaun FB personal sebab

# Saya cuba lari dari ‘orang-orang’ yang hanya suka merendah2kan situasi saya dalam apa jua keadaan. .mereka tidak ikhlas untuk ‘berkawan’ dengan saya.

# Saya cuba untuk memberi ruang luas kepada mereka yang selalu suka ‘membandingkan’ pencapaian dia dan saya supaya mereka lebih ‘tenang’ tanpa ada persaingan dari saya..( sungguhpon saya tak tahu kenapa dia rasa saya pesaing dia sedangkan saya tidak pernah langsung rasa mcm tu)

# Saya cuba tidak mencipta dosa dengan sama2 melihat aksi2 terlarang termasuk yang belum halal berpelukcium, membuat sign2 lucah, tidak menutup aurat.. saya sendiri buat dosa diri sendiri, apatah lagi turut sama melihat dosa orang lain. Sila beri ruang saya nak perbaiki diri

# Saya cuba tidak ingin ambil tahu update2 kosong dan menjengkelkan..termasuk kisah sulit rumah tangga, kutuk majikan, persenda orang, dan sebagainya..sila beri ruang saya untuk tidak terjebak dengan umpat keji sb dalam sehari belum tentu saya terlepas hal2 mcm ni dalam kehiudpan reality saya sendiri.

Ya, saya ada satu akaun bersama suami yang hanya utk LIKE page2 bermanfaat dan menjadi interest kami.

Tapi itupon masih ada yang terjumpa dan kenal saya secara tak sengaja.

Hati saya tersentuh lagi bila orang yang sama masih cuba mengambil ruang di FB untuk terus persendakan saya..

JADI, BERDOSAKAH kalau niat saya tidak punya akaun FB personal untuk elak permusuhan begini?

9 comments:

  1. tidak...
    itu hak masing2
    tak jadi hal la...
    bukannya WAJIB kena ada FB
    peduli apa orang kata
    janji kita bahagia =)

    ReplyDelete
  2. tak.. tak berdosa langsung..
    takut berdosa sebab masuk FB tu yang lebih perlu dikira..

    ReplyDelete
  3. tak..tak salah tak ada FB..dulu tak ada FB pun masih berhubung diantara satu sama lain :)

    ReplyDelete
  4. takpe faza..takde akaun FB pun takpe le..lagipun kekadang tu tak ber'update' pun status FB...huhuhu..takde idea nak tulis status...huhuhu...

    ReplyDelete
  5. takpelah hana...kalau taknak ada akaun fb pun mmg tak salah...itu hak masing2...dulu shiela pun deactivate atas sebab2 yang lebih kurang sama je..shiela on9 bail sebab masih ada family yang duk jauh senang berhubung selain tepon...mmg betul selalu nampak update status yang ala2 menyakitkan...kita tak suker...mungkin update shiela pun org tak suker....sama2 kita cuba perbaiki diri dari sehari ke sehari..InsyaAllah, kita boleh :)

    ReplyDelete
  6. hak masing2 hana tp nurul rasa tak ada akaun fb pun tak apa nurul skrg dah jarang buka fb sbb nurul rasa mcm dah bosan sgt tau

    ReplyDelete
  7. kak hana. saya pun takde acc fb yang sebenar. ada satu untuk melihat on9 shoping punya. nak tengok2 and publish blog. tuh pun takde orang tau.

    ada jugak sebab yang sama kak hana state kat kat entri nih. dan ada jugak sebab2 personal yang kdg2 saya tak boleh terima dengan fb nih.

    dan ada jugak orang yang cakap "itulah. kau takde fb. semua tak tahu"

    aduh. bukan masuk ke kubur pun fb tuh. aduhai manusia. betul2 jadi mangsa fb.

    ReplyDelete
  8. kak, x salah langsung xde facebook...ada facebook , kalau jadi medan bergaduh, baik x payah..buat tambah dosa je..baik kita guna blog untuk bersosial ke arah kebaikan...biasa la manusia, nak tau pasal kita, tapi at the end kutuk balik bila ade yg mereka tidak puas hati..annoying sunnguh orang sebegitu...buat x tau je kak...:)

    ReplyDelete
  9. takpe hana.. blog ni ade, kite kwn kat sini, lg seronok ape.. hehehe

    ReplyDelete

terima kasih sudi mengomen(^_^)