Wednesday, July 13, 2011

Persediaan menuju Ramadhan

Bismillah

Sebenarnya dalam sibuk dok meronda2 kat Penang ni, antara aktiviti saya adalah mengikut mak mentua pergi kelas mengaji dan kuliah2/ceramah sekitar Penang ni..

Alhamdulillah, Allah dekatkan saya dengan orang2 yang cintakan ilmu agama..dapat juga saya menambah pengetahuan..tak banyak, sikit pon jadi lah..

So sepanjang duduk di sini, kawan2 baru saya juga adalah makcik2 dan tok2 yang pada saya, kagum sgt sebab masing2 berlapang dada menuntut ilmu di usia senja mcm tu.. malu pada diri sendiri yang masih muda tapi tak kejar sebanyak mungkin ilmu ukhrawi..

Minggu lepas saya ikut ke kuliah agama di sebuah masjid sekitar Sg Dua, Penang..semuanya golongan para ibu yang pada saya, mungkin suri rumah sepenuh masa atau sudah berpencen..terdetik dalam hati saya berdoa, supaya Allah panjangkan usia saya mcm mereka dan bawa hati saya ke arah sebegini..bukan masih sibuk bercerita hal kerja dan koleksi beg tangan , baju dan mekap terkini dsb..mudah2an…

Saya sharekan sikit sedikit ilmu yg terlekat di fikiran saya..

Kisah persediaan menuju Ramadhan..

Usah kata orang lah, saya sendiri kadang2 terfikir, gembirakah hati ini bila nak masuk Ramadhan..tp gembira sb apa?

Sebab ada BAZAR RAMADHAN?

Sebab ada MAJLIS BERBUKA PUASA dengan ahli keluarga?

Sebab ada gerai2 mula memjual kuih muih raya?

Sebab ada banyak SALES RAYA?

Sebab ada jualan baju2 terkini lagi vogue?

Kalau itulah sebab kita gembira, nampaknya kita masih belum2 beriman dengan hikmah dan fadilat puasa ramadhan itu sendiri..sedangkan Allah janji kehebatan Ramadhan itu sendiri jauh lebih hebat dari segala tarikan sales dan persiapan hari raya..

So, sebagai langkah awal menjelang Ramadhan ni, persedian pertama adalah kita betulkan balik niat kita nak masuk Ramadhan ni.. toksahlah dok sibuk hal baju raya, kasut raya,kuih raya..semua itu mesti ada kalau ada rezeki kita..

Nnti saya akan sharekan persediaan lain yang mungkin kita leh manfaatkan bersama..

Selamat bersedia menuju Ramadhan(^_^)

NOTAKUKUKAKIKU: seronok berada di kalangan orang yang cintakan Allah dan Rasul…tak rimas dengar crita2 orang mendabik dada 24/7...

6 comments:

  1. Betul3x.. Suka entry ni! Kadang2 kita ni suka terbabas niat tu kan. Nak kena betulkan dulu. Ramadhan dah hampir. : )

    ReplyDelete
  2. semoga ramadan taun ini lebih baik dari yg lepas2...=p

    ReplyDelete
  3. tula.. belum apa2 dah nak pk baju raya biskut raya semua tu kan.. takyah ckp jauh2, yg dekat ni ha.. saye la.. pun mcm tu.. tp since dah meningkat umur ni, dah kurang excited nak raya pun.. puasa lagi penting..

    bertuah hana dapat ikut mak mentua pegi majlis ilmu.. harap2 ada la peluang kita semua thn ni utk bykkan amal kan..

    ReplyDelete
  4. salam kak hana. rindunyaaa!!! mwahs! teringat last year punya ramadhan rasa macam baru je. share tau!

    ReplyDelete
  5. tentang sale raya tu nak kena make sure betul2 sale hana...kdg2 lagi melambung2 price dia sebelum sale...(lagi2 kedai perabut)

    ReplyDelete
  6. terfikir bila lagi nak abiskan lg balen 2 ari ganti poser...hehehhe ramadhan yg dinanti...insyaallah nak perbanyakkan amal di bulan ramadan ni..tp nak g solat terawih x dpt la sbb ada si kecik ni ha

    ReplyDelete

terima kasih sudi mengomen(^_^)