Monday, June 13, 2011

Cerita holiday lalu...

Bismillah

Cuti sekolah mcm biasalah, xtvt tahunan..pi coti2 malaysia..tahun ni Alhamdulillah, murah rezeki suami isteri dapat sponsor cuti ke Pulau Redang..hehehe..pengantin lama pon ada sponsor tau..keh keh..sbnarnya saya yg tumpang rezeki suami. Kami dapat ikut percutian yg dibuat satu syarikat yg handling survival course ..kali ni depa bawa geng2 INTEL, Kulim..so ada tmpat lagi, kami pon join sama. Suami totally free, saya sb org luar, saya kena bayar RM350, complete utk duit tambang bot, penginapan dan makan minum semua..kiranya langsung tak kuar duit lain bila dh di sana..

Kami bertolak konvoi dekat 10 bijik keta dari Penang jam 9 malam ikut Grik- Gua Musang. Bila drive ramai2 ni, faham2 sajalah..kemampuan daya tahan mata malam2 ni mcm2..nak nak yang bawak anak2 kecik..meragam sana sini.yg driver mata ala Garfield, yang dok sebelah driver, sedap membuta.. ehh? Rasa terkena hidung sendiri plak..hahaha..saya nak tolong drive, tp suami sejati mana bisa menyusahkan isteri,kan? Hahaha..hakikatnya saya silau bila drive malam..huhu..

mujurlah setiap kereta dibekalkan satu walkie-talkie..so agak2 menagantok atau nak berhenti jap je, just roger2 aje.. kadang roger merapu pon ade..hehehe

Smpai Ganu dlm jam 6 pagi. Masa ni muka jgan cakaplah.. dgn eye-bag, muka sembap, sekali boleh plak yg kaum bapa2 nak singgah minum kopi dekat warung tepi jalan. Homaigod! Nak tak nak, turun jugaklah.. ada pakcik Ganu siap pakai jubah putih bersih, dok Tanya saya dan suami. Dah namanya dua2nya pening2, bahasa tmpatan Ganu kami tak baper nak faham. Entah apa pakcik tu Tanya, kami selamba cakap, dari Penang..padahal, entah2 dia Tanya nak ke mana..hahaha..belasah je lah..hikhik

So smpai jeti merang, bot Redang Teratai dh siap2 tunggu kami semua..ok masa ni eye bag semua dh hilang..ececeh! sb dh siap2 solat smua kat masjid sebelum ke jeti..solat je??? MEMANG!! Disebalik kaca mata hitam ni, sapa tahu kami semua tak mandi dari malam semalam..hahaha! posing kemain..kui kui..

Dari jeti ke pualau redang ambik masa 45 minit..so sempat smbung tido dalam bot..ceh! dasar kaum tak mandi pagi..keh keh!

Smpai di Pulau Redang, kami naik van yang dh siap tunggu kami semua pi tmpat menginap masing2..layan tido smpai ptg..hehehe..

Ptg dalam kul 6, kami semua dh siap sedia bawa peralatan memancing masing2.. kalau dh namanya pegi dengan golongan lelaki2 , memancing wajiblah ada..saya kurang minat, tp ikut je lah,..lagipon ni first time memancing kat laut. Selalu tepi parit aje..hehehe..

Betul kata orang, tak cuba tak tahu.. bila dh cuba, baru saya tahu..yang saya mabuk dok atas bot yang tak bergerak dilambung2 ombak tunggu ikan makan mata kail..huhu.. mula2 semangat, dalam sejam tunggu, perut dh rasa gelora semacam..dlm hati , mintak2 lah hujan ..boleh cepat balik..hahaha..padahal para lelaki yang dok tunggu rod , bersungguh2 nak stay smpai 2,3 pagi..adoii!!!

Sekali tak lama, bunyi mcm guruh kecik..HOYEY!! rasa nak wat somersob atas bot tu..hahaha..pakcik bot tu ckp malam ni hujan..kena balik naik darat cepat sb nmpak macam rebut kuat juga..para lelaki sgt kecewa, saya yang dok bertarung dengan perut yang tunggu nak bweekkk ni terus menyanyi2 kecil…hahahah!!

Last2 malam tu, kami balik bawa sekor ikan je…keh keh!!

Hari kedua kami gi snorkeling dari pukul 8 pagi smpai 4 ptg.. bayangkan, naik kecut kulit ni dok berkuak2 itik nak tgok baby shark, nemo dan sebagainya..hehehe..


Saya ni dah la fobia air sb dulu sekolah rendah pernah hmpir lemas kat pantai .. sungguhpon snorkeling pakai BA dan google, tp bila dh namanya fobia, kalut semacam la..hahah..seb bek cik suami dtg menyelamat anak dugong dalam kesusahan…hehehe

..

Tapi Subhanallah, sgtlah cantik tgok ikan2 batu karang semua.. rasa macam masuk dalam alam depa dok berenang sekali ngan ikan2 yg cantik tu..takjub sgt.. smpai sudah, saya dok teringat satu ikan sgtlah colorful, badan warna striking purple. Orange dan merah..bibir dia sgt seksi warna orange striking..wow! rasa seksi owh bibir dia..hehehe…

Bila penat, anak2 dugong naik ke darat makan dulu.. pastu gi bersuka ria di darat..


Ok, ni memang harapan en.suami nak wat somersob kat sini ngan kawan2 dia..mentang2 saya pompuan sorang2, so sbgai photographer sajalah..huhu…

Hoyey!! Saya tak larat lompat tinggi, sb baju basah ngan seluar track yg basah.. nak pakai swimming suit, takut ikan2 pengsan tgok anak dugong pulang ke laut..ekekeek…

Ececeh! Rasa mcm zaman dulu2 ambik gmbar tepi pantai lentok2..hehehe

Agak2 dh panas menggelupur atas darat, kami turun snorkeling lagi.. orang lain dok sibuk tgok coral n ikan, saya sibuk berusaha perbaiki kuak lentang dan renang berirama.. HARAM!!! Dok kuak2 tapi langsung tak bergerak..hahaha..last2 pegang kaki suami, dia yang dok kuak smbil tarik saya kat kaki dia..dh rupa towing car…hahaha.. ok fine! Last berenang masa form 5.. sb tu kalau cmpak saya dlm parit sekarang, memang confirm tenggelam..huhu…

Malam kedua kami gi memancing lagi.. kali ni saya rasa lebih yakin nak gak pi ikut memancing..saya pakai koyan aje..tapi dh siap2 tapau asam takut2 termabuk laut plak nnti..ekekeke.. seawall 6 ptg kami dah turun laut.. siap baca doa sikit supaya ada lah rezeki malam ni..semangat laki bini nih..



tunggu punya tunggu, tak nmpak bayang pon ikan naik..huhu..pakcik bot siap ajak saya borak.. saya ha ha kan aje sb tak baper nak faham slang pekat Ganu..tp ada jugaklah yg saya faham..tp malam tu pakcik tu cakap arus air tak cantik.. ikan susah nak dapat kalau arus air mcm tu.. so dh rasa sedikit keciwa kat situ..

Puas tunggu, smbil nyanyi ngan hasben kat belakang bot, hehehe..mana nak tahu kot ikan suka dgr lagu2 terkini ..keh keh…

Bila dah lama sgt menunggu dekat 3 jam jugak, bayang ikan tak nmpak, mula lah meraban dok bergolek atas bot kira bintang kat langit lah, kira berapa ekor lipas yang lalu lalang dalam bot lah..huhu..

Tiba2!!! Homaigod! Rasa mual dtg balik.. tahan punya tahan, last2 saya surrender.. BWEKKKK!!! Pergh!! Giler lega..hahaha..akhirnya ku muntah jua di Pulau Redang…keh keh.. masa tu gelabah nak cari asam saya bawak tadi, sekali makan2 rasa macam makan lipas.. maklumlah dlm samar2 gelap tu..sekali bila tgok kat lampu, homaigod! Lipas dh penuh dalam plastic asam saya..hwaaa!!!

Elok je muntah, kawan2 suami semua dok pakat tarik rod.. satu2 ikan mengena..hahaha..nak kata muntah I perisa stoberi la tu kan? Hahahaha…

Memang kaw2 kena kutuk ngan kawan2 hasben sb I sorang je muntah kali ni..hahaha..tapi saya kan cool..

Eh dengan sb muntah I la, korang dpt ikan tau dak..hahahaha..

Malam tu kami bawak balik 6 ekor ikan..leh tahan besar..alhamdulillah…berkat muntah..eh?? heheheh

esoknya, sebelum balik, kami semua merombong ke Pasar Payang.. saya dan suami teruskan percutian ke Melaka, yang lain balik semula ke Penang..

So lengkaplah 3 hari dua malam coti2 Malaysia di Pulau Redang kali ni..



insyaAllah, dgr2 bos nak wat kat Perhentian plak pasni..ok, kena prektis kuak lentang skrg..dan perbaiki perisa muntah..erkkk?? ayarkk!!! Hahaha….

NOTAKUKUKAKIKU: hilang 2 kg balik Pulau Redang.. sb belajar renang ke, sb muntah keterlaluan? hehehe

5 comments:

  1. wah kak hana. betul2 holiday nih. hehehe. hari tuh pegi redang jugak. tapi tak berapa kena masa masa pergi tuh.

    kte pun tak pandai nak berenang. kuak kemain bersemangat. tengok2 tak gerak pun. geram betul. last2 terpaksa orang towing macam akak. redha je la. hehehehe.

    ReplyDelete
  2. wah,bestnya kak g pulau redang..x pernah smpai lg..bila la agaknya nk g sana...

    ReplyDelete
  3. patutlah lama hana tak update...rupanya menghabiskan masa ngan suami yang tercinta ya...ekeke

    ReplyDelete
  4. zara: hahaha.. sekapal lah kita ye:) akak pon tension, rasa dh penat giler berkuak, sekali dok tang situ jugak..hahaha

    wahida: memang best dek..nnti ada masa, ajaklah hubby ye:)

    shiela: haah, bercoti2 sebenatar..hehehe

    ReplyDelete

terima kasih sudi mengomen(^_^)